KI og markedsføring - ny podkastepisode
Kunstig intelligens har et stort potensiale for å benyttes i markedsføring. Men hva er lov og hva bør man være klar over når man bruker KI i markedsføring? Kan man for eksempel bruke etterlikninger av kjendiser i reklame? Det finnes rettslige rammer for dette, og i denne episoden snakker Harald og Terje om dette i sammenheng med både opphavsrett, personvern, ytringsfriheten, markedsføringsloven, retten til egen stemme, eget bilde og eget særpreg.
Som eksempler i denne episoden er vi blant annet innom: Scarlett Johansson, Sam Altman, Pål Bang Hansen, Elon Musk og Blade Runner, Kong Harald, han hvis navn ikke blir nevnt i episoden (AKA Marius Borg Høiby), 17 mai toget, Knut Hamsun, Darth Vader, samt en annen fyr som også heter Harald, men som ikke finnes!
Du kan lese mer om eksemplene som blir nevnt i podkasten her:
I podkasten er Terje og Harald innom OpenAI bruk av en kvinnestemme ved lanseringen av talefunksjonen til ChatGPT. Den var mistenkelig lik stemmen til Scarlett Johansson fra filmen "Her". Sam Altman la til og med ut en melding på X (Twitter) hvor det kun sto "Her". Både meldingen og den aktuelle kvinnestemmen i ChatGPT ble fjernet. Dette har blant annet NRK skrevet om.
I Norge hadde vi en beslektet sak i 1997...
NRK-kjendisen Pål Bang-Hansen krever sin tidligere NRK-kollega Svein Torgersen, nå programsjef i P4, dømt for å ha sendt et reklameinnslag der Bang-Hansens stemme blir etterliknet.
Elon Musk nevnes i forbindelse med at produsenten bak filmen Blade Runner 2049 nylig har gått til sak mot Tesla, Elon Musk og Warner Bros. Discovery der det er anført at de har bruk bilde eller scener fra filmen uten tillatelse. Dette kan du lese mer om her:
Blade Runner 2049 maker sues Musk over robotaxi images
For de som